از سومین سالگرد خروج متجاوزین امریکایی از افغانستان به تاریخ ۲۴ اسد ۱۴۰۳ طی محفلی از طرف سفارت امارت اسلامی افغانستان مقیم مسکو در سالون محافل سفارت تجلیل به عمل آمد.

در این محفل علاوه بر مسئولين و کارمندان سفارت، شخصیت های سیاسی و اجتماعی افغان های مقیم مسکو، تجار، محصلین و فعالین مدنی نیز اشتراک داشتند.
محفل با تلاوت آیات مبارکه کلام الله مجید آغاز شد. بعداً آقای جمال ناصر غروال سرپرست سفارت به سخنان جامعی در مورد هدف این نشست و استقلال افغانستان پرداخت. وی استقلال افغانستان را که در نتیجه تلاش های تاریخی ۲۰ ساله تحریک طالبان افغانستان بدست آمده است به شرکت کنندگان محفل تبریک گفته، در ادامه گفتند همان طوری که افغانان شجاع و غیور در طول تاریخ امپراتوری های بزرگ جهان را به زانو درآورده اند، این بار نیز مردم مجاهد افغانستان ابرقدرت جهان (امریکا) و بیش از 40 کشور متحدش را به زانو درآوردند. بعداً آتشه نظامی سفارت آقای احمد زمرک یاسر معلومات مفصلی را در مورد مبارزات 20 ساله تحریک اسلامی طالبان افغانستان به اشتراک کنندگان ارائيه نمود و افزود که مردم افغانستان به این معلوملات نیاز دارند و باید به عنوان یک درس و عبرت به نسل بعدی کشور منتقل شود. تمام مردم افغانستان مصمم اند که به مبارزه قوی خود علیه دشمنان کشور ادامه دهند.
به عنوان سومین سخنران محفل آقای فضل الهادی حمزه، آتشه فرهنگی سفارت، در مورد اتحاد و برادری افغان ها، سخنان جامعی را برای اشتراک کنندگان محفل ایراد نمود. وی از شرکت کنندگان محفل خواست تا بر اختلافات، تعصبات و نفرت های خود فائق آیند و برای یک افغانستان مستقل، آباد و مرفه تلاش کنند.
در این نشست سه نفر از بزرګان و تاجران حاجی اسدالله نادر، محمد داود مرخیل و محمد یحیی چاوش به نمایندگی از شرکت کنندگان به ایراد سخنرانی پرداختند. آنها از اقدامات سفارت امارت اسلامی افغانستان در مسکو اظهار خوشی نموده و برای استقلال دایمی در افغانستان ابراز امیدواری کردند.
محفل با شعرخوانی دو تن از کارکنان سفارت، دعائیه و شرکت حاضرین در عصریه ای که توسط شعبه فرهنگی سفارت تهیه شده بود، در فضایی خوشی پایان یافت.